neděle 18. srpna 2019

LEŽ

Byl jednou jeden král, který povolal dva lidi na svůj dvůr. Jednoho muže a jednu ženu.

"Chtěli byste pro mne pracovat?" zeptal se král a muž řekl ano. Jeho žena ale řekla, že by pomáhala svému manželovi. Tak pracovali pro krále a žili šťastně a v míru. Jednoho dne četla žena knihu a v ní stálo: Král povolal dva lidi na svůj dvůr, aby pro něho pracovali. Sloužili mu a žili šťastně bez starostí, ale on jim zamlčel, že to bude trvat jenom po určitou dobu a ne navždy. Žena to vyprávěla svému muži, že dospěla k tomu, že král jim zamlčel, že to takhle bude po ohraničený časový úsek a ne na věčnost. Její muž řekl: "Co mám dělat?"
"Nic," odpověděla žena, "chtěla jsem ti jen povyprávět, co jsem četla."
"Proč jsi mi musela vyprávět, co víš jen ty?" zeptal se muž, "nyní budu trvale nešťastný a nebudu si moci užívat svého blahobytu."
"Správně," řekla žena, "ale alespoň to víš."

A muž už nikdy nebyl šťastný a nikdy se už netěšil ze života, protože mu jeho žena vyprávěla, co stálo v knize. On jí teď jen předhazoval, že věděl, že to nemá znát. Pak jí odebral všechny její knihy a nechtěl jí už nic nechat číst ze strachu, že by mu mohla vyprávět, že nebude žít a tudíž se nemusí ničeho obávat.

"Proč jsi schoval mé knihy?" zeptala se žena, "vždyť jsou to jen slova."
"S těmi slovy," řekl muž, "jsi mě obelhala; vyprávěla jsi mi, že je někde napsáno, že tento život nebude mít věčné trvání, že nás král obelhal, protože nám zamlčel pravdu, když nás povolal za prací na jeho dvůr. Ale král nelže, když neříká pravdu. Nesmíš všemu věřit, co čteš."
"Nemohu žít se lží," řekla žena, "a ráda bych, abychom oba znali pravdu, abychom byli připraveni, až nastane čas."
"Byl jsem vždy a v každé době připraven," řekl muž, "a mohu jen dělat, co král přikazuje."

A také on lhal a jeho žena to věděla. Ale už s ním nikdy nemluvila o tom, co mu na krátkou dobu dalo pokoj. Žena napsala autorovi knihy: "Proč jste napsal, král utajil pravdu. Odkud znáte pravdu?"
Ale nikdy nedostala odpověď a stále na ni čeká.


Zdroj:
Jakov Lind: Die Lüge
Překlad: Mirijam

Žádné komentáře:

Okomentovat