pondělí 30. září 2019

NEANDRTÁLCI - SPORTOVCI

Pět překvapivých talentů neandrtálců

Zabývali se uměním i sportem a byli mistři mnoha různých a složitých oborů.

Byli plavci

Minulý týden vědci z Washingtonské univerzity oznámili, že prozkoumali zbytky uší 23 neandrtálců, a zjistili, že zhruba polovina porostů kosti, která naznačuje, že slídění ve vodě se stalo hlavní součástí jejich životního stylu. Tyto výrůstky, známé jako externí sluchové exostózy, neboli "surferovo ucho", se dnes vyskytují u surfařů a těch, kteří tráví čas v mokrém a chladném protředí.

Byli sprinteři

Dříve jsme se domnívali, že neandrtálci byli vytrvalostní běžci. Podle dr. Johna Stewarta z University v Bournemouthu všechno směřuje k tomu, že neandrtálci měli spíše v oblibě sprint než vytrvalostní běh. Závěr byl vyvozen z nových důkazů, že tito lidští předci obývali spíše lesy než tundru, prostředí, které se hodí ke kratším lovům. Vyplývá to z genetických analýz, které identifikovaly vysoký podíl genových variant, které jsou nalezeny v současné době u sportovců se sportovním výkonem.

Byli umělci

Nejstarší jeskynní malby na světě byly nalezeny minulý rok ve Španělsku. Jsou datovány do doby před 65 000 lety, více než 20 000 let před příchodem moderních lidí do Evropy. Umělecká díla, která znázorňovala obrázky zvířat a geometrické znaky, byla připsána neandrtálcům, jediným lidem na kontinentu v té době.

Vyráběli šperky

Orlí drápy nalezené na místě v Chorvatsku, kde se vyskytovali neandrtálci, nesly znaky ořezání a opotřebení nošením. Naznačují, že se nosily jako šperky: korálky, mušle a peří, které by se navlékly do náhrdelníků, byly objeveny také na jiných místech. David Frayer z Kansaské univerzity to považuje za jasný důkaz, že neandrtálci vyráběli a nosili osobní ozdoby, bez zjevného praktického využití.


Objev křemenných seker vedl k přesvědčení, že neandrtálci uměli vytvořit oheň. Foto: Marco Bertorello / AFP / Getty

Vyráběli ohně

Andrew Sorensen a jeho kolegové z Leidenské univerzity v Nizozemsku našli tucet neandertálských pazourkových seker, které měly na svých plochých stranách drobné škrábance, což naznačuje, že byly použity k založení ohně údery do pyritu.

Plavat umím, i se potápět. V 7 letech jsem ztratila v řece klíč. Maminka mě nutila potápět se tak dlouho, až jsem ho našla. Jsem vodní slídil. Když mě pronásleduje lítá zvěř, běžím jako o závod. Jsem sprinter. Škrábat, tesat, malovat neumím. Prý patla, žádná umělkyně. Vlastnoručním výrobkem je maximálně ušmudlaný, zamazaný kamínek položený v mé kapse. Žádný nadaný potomek neandrtálců. Ohně se bojím, i když mě přitahuje. Mám v sobě zvířecí reflex a kult čarodějky.

Čí já vlastně jsem potomek? Jasně. MAMINČIN.

Zdroj:
Překlad a doslov: Mirijam

Žádné komentáře:

Okomentovat