středa 4. prosince 2019

KÁVA




V roce 2018 se spotřeba kávy mimo domov v Itálii zvýšila o 1,9 % ve srovnání s rokem 2017 s obratem 861 milionů EUR a silným růstem produktu v různých typech jednotlivých porcí (tobolky, kapsle atd.), jejichž poptávka vzrostla o 35,7 %.

S více než šesti miliardami za rok tvoří káva spotřebovaná v baru obrat 6,6 miliard EUR, včetně cappuccina, a použití 47 milionů kilogramů směsi.

V průměru každý bar prodává 175 šálků kávy denně.

Co se týče vkusu spotřebitele, 93 % Italů dává přednost expressu proti 7 % Italů, kteří také oceňují "americký" typ, ječmen nebo jiné podobné nápoje.

Typický spotřebitel espressa pije nejméně 2 šálky denně (58 %) a dává přednost pití kávy ráno. Navíc 77 % těch, kteří konzumují espresso, ho pijí každý den, jakmile se probudí.

Co se týče důvodů pro výběr kávy, 58 % dává přednost espressu, aby našlo potřebnou vzpruhu a odolnost proti námaze, které budou čelit celý den, ale je zde také 51 % těch, kteří jej také pijí pro chuť a částečně z návyku (30 %). Je třeba také poznamenat, že káva espresso vyvolává okamžiky relaxace (53 %) ve fantazii spotřebitelů a je potěšením (47 %), ale je také považována za rituál a tradici (37 %).

Upřednostňovaným místem spotřeby je bar, který preferuje 72 % konzumentů. Na druhém místě najdeme oblíbené pečivo zejména na jihu.

Průměrné náklady na kávu v baru jsou 96 centů a v posledním desetiletí vzrostly o 14 %.

Pokud jde o domácí spotřebu, distribuce do automatů zaznamenala v posledních letech silný růst. V Itálii představuje 34 průmyslových odvětví s 1 300 zaměstnanci a ročním obratem 430 milionů EUR. Ve veřejných, soukromých a různých kancelářích je přítomno téměř milion automatů, které dodávají kávu a různé nápoje.

Italové jsou znalci kávy. Jednou v Itálii jsem si objednávala kávu latte macchiato. Doslova mi barista vyrazil dech. "A chcete latte nebo macchiato?" "Chtěla bych kávu latte. Latte macchiato." Raději jsem sklouzla do angličtiny. Třeba mi bude lépe rozumět. Kdepak, rozhovor pokračoval ve stejném duchu. Říkala jsem si, buď je ťululu on nebo já. Pak jsem si nechala od recepční vysvětlit, že latte je horké mléko, doplněné mléčnou pěnou s vrstvou espressa. Kávy je tam minimálně. Zatímco macchiato obsahuje převahu kávy a je doplněné o mléko.

Káva se pije i u nás. Jsem jeden z konzumentů. Piji kávu dvakrát, někdy i třikrát denně. Bez ranní kávy bych den ani nezačala. Stejně jako bez snídaně. V práci po obědě si dám další šálek rozpustné kávy se lžičkou cukru a mlékem a na pohodovou atmosféru si dávám další kávu po večeři s přítelem. Říká se, že když si dáte kávu ve večerních hodinách, nemůžete spát. Na mne to nějak nefunguje.

Jak jste na tom vy? Dáváte si klasického turka, rozpustnou kávu, překapávanou nebo jste odpůrce kávy? A sladíte? Mnozí lidé nesladí, ale mně by káva bez cukru nechutnala. To spíš oželím mléko. Aspoň je pak káva pořádně silná.

Jako náhražka se používá a používala melta. Já ji znám ještě od mé babičky a kmotřenky. Kmotřenka si udělala meltu, do toho nadrobila suchý chléb a já jsem byla v sedmém nebi, když mi nabídla takovýto čtvrtlitrový hrneček. Melta, vzhledem k tomu, že neobsahuje kofein, bude zdraví prospěšnější, nicméně káva je káva.

Zdroj:
Překlad a doslov: Mirijam

Žádné komentáře:

Okomentovat