pondělí 4. listopadu 2019

STAŘENKA A MOŘE I.

"Mořské želvy stále omývají břehy podél Perského zálivu, což nutí Národní námořní rybářskou službu, aby urychleně reagovala a zjistila, co způsobuje tento jev. Minulý týden Rada pro obranu přírodních zdrojů a The Huffington Post jako první publikovala v článcích a na blozích o úmrtí mořských želv v Mississippi. Od té doby tento příběh převzala národní média. Minulý pátek vydala NMFS (National Marine Fisheries Service, Národní námořní rybářská služba) prohlášení s některými podrobnostmi o svém vyšetřování:

V posledních několika týdnech jsme zaznamenali nárůst želv v severním zálivu, především v Mississippi. Jarní čas je typický čas, kdy se počet želv v této oblasti začíná zvyšovat, ale prudký nárůst v posledních dnech nás znepokojuje. Národní námořní rybářská služba je ve styku se státy Mississippi a Los Angeles kvůli současným vlečným sítím a jiných rybářských aktivit, které mohou vést k ulovení želv a jejich usmrcení. Kromě toho budou provedeny testy na biotoxiny, jako jsou testy škodlivých květů řas, které jsou v Perském zálivu běžné. ... Všechny příčiny smrti, včetně ropy, budou prozkoumány, pokud je to možné, na základě podrobného rozboru. Během pitvy se celý gastrointestinální trakt zkoumá, zda je přítomen olej nebo zda existuje důkaz o jeho požití. Kromě toho se odeberou vzorky pro analýzu PAH[1] (polycyklických aromatických uhlovodíků). Navíc jsou všechny želvy pečlivě vyšetřovány, zda jeví známky vnějšího znečištění."

DEN PRVNÍ

Otevřela jsem oči na písčitém pobřeží a všechno vidím jako v mlze. Celé mé tělo je bolavé a neuvěřitelně pálí. Nikdy bych nevěřila, že je to možné. Musím se vrátit k vodě, tato pláž je pro mě příliš vystavena slunci. A zápach, tento pronikavý zápach pálí moje plíce. Co je to za strašný zápach všude kolem mě? Musím se odsud dostat. Oh, ale ta bolest ... nemůžu. Chvíli si tu odpočinu, teď mi každý pohyb působí příliš velkou bolest na to, abych se vzdálila.

Snažím se rozhlédnout, pochopit, kde jsem a jak jsem se sem dostala. Pláž je světlá a suchá a voní po smrti. Smrt je zde přítomna. Cítím to ve vzduchu, cítím to v písku a teď to vidím také vedle mě, i když je můj zrak rozmazaný. Další starý tvor, ležící na zemi nedaleko ode mne. Vzhledem k tomu, že vůbec nekomunikuje, vím, že je mrtvá. Její krunýř je oprýskaný jako kůže. Nemůžu se na to podívat. Vykonala svoji Poslední cestu.

Jsem smutna, zraněna a moje vlastní tělo je příliš těžké na to, aby to neslo. Možná se přichystám udělat také svoji Poslední cestu. Možné to je. Jsem stará a můj boj skončil. Snažím se zavřít oči, protože jsou naplněné hořící vodou a rozhodnu se počkat. Než to budu vědět, vklouznu zpět do tiché temnoty bezvědomí.

"Tati, podívej, další! Páni, tahle je opravdu velká!"
"Briane, nepřibližuj se, nevíme, jakou nemoc mohou mít."
"Myslíš, že je taky mrtvá?"
"Vypadá to tak."
'Wow! A tam, podívej! Je to také želva?"
"Ano, je to želva."
"Proč je tak oranžová?"
"Natírají je oranžově, takže když si je lidé z námořnického institutu vyzvednou, vidí je zdaleka."
"Ale proč tahle není natřená?"
"Briane, pokládáš příliš mnoho otázek. Možná právě nedávno přistála, takže ji ještě nenašli. Nechoďte blíž!"
"A co dělají s želvami poté, co je posbírají?"
"Snaží se zjistit, proč zemřely, synu."

Trápí mě podivné výkřiky a instinkt k útěku mě nutí otevřít mé bolavé oči.

"Tati, dívej, je živá! Podívej, zkouší se pohybovat!"
"Briane, přestaň křičet, vylekáš tu ubohou bytost. Bůh nám pomoc, je stále naživu."
"Bolí to, tati?"
"Nevím. Nevidím žádné rány. Ale páchne po oleji."
"Ale pláče!"
"Nebuď směšný, Briane. Želvy nepláčí."
"Ale podívej se, tati, slzy! Podívej!"

Výkřiky pokračují; pozemská stvoření jsou teď nebezpečně blízko a já stále nemohu pohnout bolavým tělem. Moje srdce zaplavila panika.

Náhle jsem se cítila pozvednut; každý zoufalý pohyb při hledání pevné země hrozně bolí každý centimetr mé bytosti. Svět se točil okolo, takže jsem neměla žádnou jinou možnost, než se přestat pohybovat a čekat. Je-li tohle poslední cesta, může být delší. Jsem na ni připravena. I když mě predátoři nerozsápou teď na kousky, vím, že tohle je konec. Jsem v pasti.

Musela jsem zase omdlít, protože jsem se probudila na neznámém místě a vůbec jsem nevěděla, jak jsem se tam dostala. Moje tělo mě bolelo tak moc, stejně jako předtím, ale nikdo se mne nepokusil sníst, takže si nemyslím, že jsem teď na Druhé straně. Strašlivě to páchlo; kromě již známého zápachu po hoření, bylo tam hodně cizích zápachů, se kterými jsem se nikdy předtím nesetkala. Zkouším zachytit drahou vůni oceánu, ale nemohu ji najít. Jsou zde stěny, které mě obklopují; a nad nimi vidím malý kousek modré oblohy. Co za svět to je? Jsem již stará, téměř nejstarší z mé generace a vím všechno, co bych měla znát, ale nikdy jsem neslyšela o místě, jaké je toto. Může být toto Jiná strana?

Zvědavá hlava plná chlupů se houpala na obloze nade mnou a energicky se přitulila. Všechna pozemská stvoření páchla.

"Hej, já vím, že jsi tam vzhůru, takže nepředstírej, že pořád spíš."
Tady je predátor, který chce se mnou mluvit, dříve než mě sní.
"Jsem Saša, toto je můj domov. Máš-li nějaké zlomyslné úmysly, musím ti to říci na rovinu, nejdříve budeš mít co do činění se mnou. Chráním tento domov a lidi v něm svým životem a nevyděsíš mě svou velikostí nebo podivnou skálou, kterou neseš na svých zádech. A mimochodem, jsi nejpodivnější stvoření, které jsem kdy viděl. Páchneš, jako bys spala pod Dylanovým autem."

Jsem z toho všeho zmatena. Nemyslím si, že toto je místo ke skrytí. O čem to mluvil? Co jsou to "lidé"? Kde jsem?

"Také páchneš jako ryba. Jsi ryba? Určitě jsi docela jako ona."

Nebuď takový chytrák, můj slídivý kamaráde, ale to je dobré. Možná se mu mohu vyhnout. Možná nejsem potrava vhodná pro něho; ostatně, stejně je malý. Začala jsem se pomalu plazit k uzavřené stěně. Bojovala jsem s bolestí a závratí, snažila jsem se dostat co možná nejdále od tohoto hlučného tvora.

"A kam si myslíš, že jdeš?" začal zase. "Jeden, jediný pohyb a zburcuju každého, slyšíš mne? Vidím, že jsi něco živéhoa teď jsem rád, že jsi mě neoklamala."

Myslím na to. Z nějakých záhadných důvodů Sašovi se zdálo, že není schopné vejít do mých zdí, tak jsem ho ignorovala a začala se zase plazit.

"Podezírám tě," pokračoval zamyšleně.



[1] PAH - polycyklické aromatické uhlovodíky jsou látky, které poškozují hormonální systém, karcinogenní, mutagenní, látky toxické pro vodní organizmy, látky, poškozující plod a ohrožují rozmnožování, perzistentní bioakumulující a organické látky.

Žádné komentáře:

Okomentovat