pátek 21. února 2020

POLIBEK

Za dveřmi bylo pořád ještě docela světlo, ale uvnitř byly zatažené záclony a doutnající oheň vysílající matnou, nejistou záři. Místnost byla plná hlubokých stínů.

Brantain seděl v jednom z těchto stínů; pohltily ho a nevadilo mu to. Ta temnota mu dodala odvahu, aby udržel své oči horlivě upnuté k dívce, která se mu líbila a která seděla ve světle ohně.

Byla velmi hezká, s určitým jemným, bohatým zbarvením, které náleží ke zdravému typu brunety. Byla docela klidná a vyrovnaná, když bezstarostně hladila saténový kabát kočky, která ležela stočená v jejím klíně, a občas poslala pomalý pohled do stínu, kde seděl její společník. Mluvili málo, o lhostejných věcech, které zjevně nebyly věcmi, které zaměstnávaly jejich myšlenky. Věděla, že ji miluje - upřímný, chmurný chlapík bez dostatečné lstivosti, aby zakryl své pocity a ani po tom netoužil. Už dva týdny hledal její společnost dychtivě a vytrvale. S důvěrou čekala, až se ohlásí, a chtěla ho přijmout. Spíše nevýznamný a neatraktivní Brantain byl nesmírně bohatý; a jí se líbil a vyžadovala doprovod, který jí mohl poskytnout bohatství.

Během jedné z pauzy mezi jejich mluvením o posledním čaji a příští recepcí se dveře otevřely a vstoupil mladý muž, kterého Brantain docela dobře znal. Dívka k němu otočila tvář. Jeden nebo dva kroky ho přivedly na její stranu. Ohýbal se nad její židlí. Než mohla pojmout podezření, co má v úmyslu, protože si neuvědomila, že nevidí svého návštěvníka, přitiskl na její rty žhavý a dlouhý polibek.

Brantain se pomalu vztyčil; dívka také vstala, ale rychle, a nově příchozí mezi nimi stál, trochu pobavený a bojoval s nějakým vzdorem se zmatkem ve tváři.

"Věřím," zamumlal Brantain, "vidím, že jsem zůstal příliš dlouho. Já - neměl jsem tušení - to znamená, že se musím s tebou rozloučit." Sevřel si klobouk oběma rukama a pravděpodobně si neuvědomil, že natáhla svou ruku k jeho. Její přítomnost mysli ji úplně neopustila; ale nemohla se spolehnout na to, že promluví.

"Ať visím, jestli jsem ho tam viděl sedět, Nattie! Vím, že je to pro tebe nepříjemné. Ale doufám, že mi to jednou odpustíš - toto první přerušení. Proč, co se děje?"

"Nedotýkej se mě; nepřibližuj se ke mně," zlostně se na něho obrátila. "Co tím myslíš, když vstoupíš do domu bez vyzvánění?"

"Přišel jsem s tvým bratrem, tak jak už kolikrát," odpověděl chladně, ospravedlňujíc se. "Přišli jsme bočním vchodem. Bratr šel nahoru a já jsem přišel sem, doufajíc, že tě najdu. Toto vysvětlení je dostatečně jednoduché a mělo by tě přesvědčit, že nehoda byla nevyhnutelná. Ale řekni, že mi odpustíš, Nathalie," prosil a změkl.

"Odpustit ti! Nevíš, o čem mluvíš. Nech mě projít. Záleží na tom, jestli ti vůbec někdy odpustím?"
Na příští recepci, o které spolu s Brantainem mluvili, přistoupila k mladému muži s laskavou upřímností, když ho tam viděla.

"Mohu s tebou na chviličku mluvit, Brantaine?" zeptala se s účastným, ale rozrušeným úsměvem. Vypadal velmi nešťastně; ale když vzala jeho paži a odešla s ním, aby našla nerušený kout, paprsek naděje se smísil s téměř komickým utrpením jeho výrazu. Byla zjevně velmi otevřená.

"Možná bych neměla žádat o tento rozhovor, pane Brantaine; ale - ale, oh, byla jsem velmi nepříjemná, téměř trapná od toho krátkého setkání toho odpoledne. Když jsem si myslela, že by sis to mohl špatně vyložit a věřit věcem," naděje očividně získávala převahu nad bídou v Brantainově kulaté, bezvýchodné tváři,"samozřejmě vím, že to pro tebe nic neznamená, ale pro mě samotnou chci, abys pochopil, že pan Harvy je dlouhodobým intimním přítelem. Proč? Vždycky jsme byli jako bratranci - asi jako bratr a sestra. Je to nejintimnější spolupracovník mého bratra a má často představu, že má nárok na stejná privilegia jako rodina. Oh, vím, že je to absurdní, nezdvořilé, abych ti to říkala; dokonce nedůstojné," dodala téměř plačíc,"ale pro mě to mnoho znamená, co si o mně myslíš." Její hlas zesílil a zněl rozčileně. Zoufalství zmizelo z Brantainovy ​​tváře.

"Pak ti opravdu záleží na tom, co si myslím, slečno Nathalie?" Můžu ti říkat slečno Nathalie?" Zatočili do dlouhé, matné chodby, která byla po obou stranách lemována vysokými půvabnými rostlinami. Kráčeli pomalu až na samý konec. Když se otočili, aby sledovali své kroky, Brantainova tvář byla zářící a její triumfovala.

Harvy byl mezi hosty na svatbě; a hledal ji ve vzácném okamžiku, když stála sama.

"Tvůj manžel," řekl s úsměvem, "mě poslal, abych tě políbil."

Obličej jí rychle zčervenal. Těžce polkla. "Předpokládám, že je přirozené, aby člověk při takové příležitosti cítil a jednal velkoryse." Řekl mi, že nechce, aby jeho manželství úplně přerušilo příjemnou intimitu, která mezi tebou a mnou existuje. Nevím, co jsi mu říkala," prohlásil s drzým úsměvem,"ale poslal mě sem, abych tě políbil."

Cítila se jako šachista, který díky chytré manipulaci vidí hru, která se ubírá zamýšleným směrem. Její oči byly jasné a něžný úsměv se jí objevil ve tváři, když se podívala do jeho očí. A její rty vypadaly, že hladoví po polibku, ke kterému přímo zvaly.

"Ale, víš," pokračoval tiše, "neřekl jsem mu to, vypadalo by to nevděčně, ale tobě to můžu říct. Přestal jsem líbat ženy; je to nebezpečné."

No, nechala odejít Brantaina a jeho milion. Člověk nemůže mít na tomto světě všechno; a bylo to od ní trochu nerozumné, že to očekávala.



Žít celý život s mužem, který s vámi manipuluje a vy si to uvědomujete, bývá problém. Pokud vaším rozchodem nikomu neublížíte, je lepší najít si partnera, který vás bude ctít a milovat. Ono to zní jako klišé, když to takhle napíšete, zvláště po x-letech manželství. Nicméně věřím, že pěkný vztah se dá vybudovat a udržet.

Pár slov k autorce Kate Chopin. Kate Chopin, americká autorka povídek a románů žila mezi lety 1850 - 1904. Je považovaná za předchůdkyni feministických autorů 20. století. Napsala mnoho povídek pro děti i dospělé, které byly zveřejněny v časopisech. Byla silně ovlivněna Maupassantem.

Česky vyšlo: Radost, která zabíjí (2005) a Probuzení (2008). Právě její druhý román The Awakening (Probuzení) vzbudil velké množství negativní kritiky. Osobitým způsobem, na tehdejší dobu nevhodným, líčila mateřství, ženskou sexualitu a nevěru.

Na Gutenbergu.org se mi podařilo stáhnout některé její povídky, které postupně překládám a zveřejním je, pokud se mi budou zdát zajímavé.


Zdroje:
Autor: Kate Chopin: Kiss
Překlad : Mirijam

Žádné komentáře:

Okomentovat